Public relations er fundamentalt kunst og videnskab for at etablere relationer mellem en organisation og dens vigtigste målgrupper. Public relations spiller en central rolle i at hjælpe business virksomheder skabe stærke relationer med kunder.

Public relations omfatter tilsyn med og evaluering af offentlige holdninger, og gensidige forbindelser og forståelse mellem en organisation og dens offentlige. Funktionen public relations er at forbedre kommunikationskanalerne og at indføre nye metoder til oprettelse af en tovejs-informationsstrøm og forståelse.

Public relations er effektiv i at hjælpe:

* Selskaber videregive oplysninger om deres produkter eller tjenesteydelser til potentielle kunder

* Selskaber nå lokale regering og lovgivere

* Politikere tiltrække stemmer og rejse penge, og udforme deres offentlige image og arv

* Non-profit organisationer, herunder skoler, sygehuse, social tjeneste agenturer osv. fremme støtte af deres programmer såsom bevidsthed programmer, Faellesskabet programmer, og at øge protektion af deres tjenester

Public relations i stede gange beskæftiger forskellige teknikker såsom udtalelse meningsmålinger og fokusgrupper til at evaluere den offentlige opinion, kombineret med en bred vifte af high-tech teknikker til at distribuere oplysninger på vegne af deres kunder, herunder internettet, satellit-feeds, broadcast faxer og database-drevne telefon banker.

Som offentlige image er vigtigt, at alle organisationer og fremtrædende personligheder af public relations specialist rolle bliver relevante i krisesituationer. Public relations agenturer giver vigtige og rettidig fremsendelse af information at hjælper med at redde ansigt i organisationen. I ord af Public Relations Society i Amerika (PRSA), “Public relations hjælper en organisation og dens offentlige vedtage gensidigt hinanden.”

Erfarne public relations agenturer har formulering pressemeddelelser, som de kan sætte selskab nyheder, samt en målrettet liste over publikationer for deres branche. Virkelig god pr agenturer har generelt et godt samarbejde med centrale reportere, øge deres chancer for at få dækning. Nogle public relations agenturer beskæftige sig kun med store, etablerede kunder, mens mindre boutique public relations agenturer specialiserer sig i bestemte områder.

På nuværende pr en karriere som eksisterer mulighed i private virksomheder eller offentlige institutioner, der aktivt markedsfører deres produkt, service og faciliteter. Public relations kurser er udbredt i uddannelsesinstitutioner. Ifølge US Bureau of Labor Statistics var der 122.000 pr specialister i USA i 1998 og ca 485.000 reklame, marketing og pr ledere, der arbejder inden for alle brancher.

De fleste pr praktiserende rekrutteres fra rækken af journalistik. Public relations officerer er højt uddannede fagfolk med ekspertise og viden inden for mange områder, for eksempel aktionær forvaltning under en krise, skiftende rolle den in-house public relations professionel, konto management færdigheder for offentligheden forbindelser, en introduktion til finansielle pr, en introduktion til forbrugeren pr, en introduktion til public relations software osv.